Saturday 2 August 2014

9 SEBAB ANDA SELALU LAPAR...

9 SEBAB ANDA SELALU LAPAR...


#1 - Anda skip breakfast
Jika anda cenderung untuk skip breakfast, baik buang  tabiat ini. Ini kerana Sarapan pagi adalah hidangan yang paling besar dan penting bagi anda untuk kekal cergas. Cuba makan sarapan pagi anda dengan konsisten setiap hari untuk mendapatkan  kandungan gula dalam darah yang stabil. Ini dapat membantu anda supaya tidak mengidam makanan macam orang mengandung di siang hari. Jangan lupa ambil protein (cth: Daging,Telur, & Ayam tanpa kulit) ke dalam hidangan pagi anda untuk mengatasi rasa lapar dengan lebih berkesan.

#2 - Anda berasa dehydrated
Kadang-kadang fikiran anda boleh mengelirukan anda samada anda lapar atau dahaga. Tanda-tanda kelaparan dan dehidrasi adalah hampir sama, jadi anda akan mudah confius.  Sebagai contoh, anda akan kekurangan tenaga dan rasa mengantuk. Itulah sebabnya saya mengesyorkan anda untuk minum segelas air pada mulanya dan kemudian anda akan melihat sama ada anda lapar atau dahaga. Taktik ini mungkin sangat berguna untuk anda dan anda akan menjimatkan sejumlah besar kalori

#3 - Makan makanan yang  berkalori kosong
Untuk memberi khasiat yang baik untuk badan anda, anda perlu memilih makanan yang betul, jika tidak, anda akan lapar even selepas anda makan makanan berat-berat. Adalah lebih baik jika anda mengeluarkan kalori kosong daripada diet anda kerana ia mungkin berbahaya kepada kesihatan anda. Mengapa tidak beralih kepada hidangan sihat yang penuh dengan nutrien dan vitamin yang berbeza? Oleh itu, selera makan anda akan berubah dan anda tidak akan lapar lagi.

#4 - Anda kekurangan Tidur yang Sepatutnya
Tidur yang cukup adalah salah satu perkara utama yang kita perlukan untuk kekal sihat, cantik dan bertenaga. Plus, selera kita amat bergantung kepada berapa banyak kita tidur. Jika anda tidak mendapat tidur yang cukup, badan anda akan berasa letih dan ia memerlukan tenaga tambahan. setiap kali anda mengalami kurang tidur anda akan cuba untuk makan lebih daripada yang biasa dilakukan.

#5 - Anda tidak makan Lemak yang sihat dan Cukup Protein
Menjadi selalu lapar akan membawa anda rasa tidak selesa sepanjang hari dan selalunya anda akan mula makan snek kerana mudah dan senang. Penyelesaian kepada masalah ini mungkin sangat mudah dengan hanya tambah lebih banyak protein dan lemak sihat pelan makan anda dan anda akan berasa kenyang selama beberapa jam. Selepas makan nutrien ini anda tidak akan mengidamkan makanan kerana ia dicerna untuk tempoh masa yang panjang.

#6 - Anda Berasa Bosan
Kita harus mengakui bahawa kita sering tergesa-gesa ke dapur dan mencari makanan yang lazat di dalam peti sejuk apabila kita berasa bosan dirumah. Bagi kebanyakan orang, ini adalah cara yang paling berkesan untuk menghilangkan kebosanan, tetapi, malangnya, ia membawa kepada kalori yang tidak diingini. Jika rasa lapar anda disebabkan oleh kebosanan, anda harus menahan godaan untuk makan sesuatu. Sebenarnya, terdapat banyak aktiviti-aktiviti lain yang boleh anda lakukan untuk menghiburkan diri anda.

#7 - Anda Terlalu banyak menonton TV
Menurut kajian dari USDA, orang-orang yang menonton TV selama lebih 2 jam sehari mempunyai risiko yang lebih tinggi daripada obesiti. Kira-kira 60% rakyat Amerika termasuk ke dalam kategori itu. Masalahnya, apabila anda menonton TV, anda cenderung untuk makan dalam jumlah yang lebih besar daripada makanan ringan berkalori tinggi dan minum minuman yang lebih manis.

#8 - Banyak beban kerja di Office
Menurut kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition, konsisten beban kerja yang berat boleh memberi kesan tabiat makan anda. 230 wanita telah mengambil bahagian dalam kajian ini - wanita yang rasa beban kerja di tempat kerja lebih cenderung untuk makan terlalu banyak berbanding dengan mereka yang lebih berpuas hati dengan kerja mereka.

#9 - Terdapat Sebab lain kepada Masalah Anda
Dalam kes anda tidak boleh mengatasi rasa lapar anda, ia akan menjadi munasabah untuk beralih kepada doktor anda dan mengetahui apa yang salah dengan anda. Sebagai contoh, rasa lapar mungkin isyarat penyakit seperti kencing manis. Oleh itu anda hendaklah berjumpa dengan doktor dan pemeriksaan kesihatan anda. Apabila anda tahu alasannya, anda boleh menyelesaikan masalah ini dengan cekap.



No comments:

Post a Comment