Thursday 14 August 2014

10 TIPS WEIGHT-LOSS - ANDA BOLEH CUBA HARI INI



Anda telah amalkan diet anda dan pergi ke gymnasium setiap hari, tetapi perut dan otak sentiasa focus lebih terhadap kelaparan . Diet tidak sepatutnya membuatkan anda lapar, terpinggir, atau bengang. Oleh itu, kita telah menyenaraikan beberapa tips yang paling mudah yang akan membantu anda adjust tabiat harian anda, ini membolehkan anda untuk menguruskan saiz pinggang anda, mengurangkan keinginan makan anda, dan membuat lemak berlebihan anda hilang.

\

1) MAKANAN SIHAT DI CABINETS ANDA

Tidak, kami tidak bermaksud untuk memecahkan segala cabinet di dapur anda. Jika nak memulakan sebarang diet, anda harus menyimpan pilihan makanan yang sihat sahaja seperti sayur-sayuran yang sudah dipotong, hummus, yogurt, dan buah-buahan segar pada paras mata atau di tempat-tempat mudah dicapai. Bagi jenis yang bernama KALORI anda patut sembunyikannya dari penglihatan anda supaya ia jauh dari pandangan mata. Cara ini boleh membuat anda mengelak kalori daripada penglihatan, pemikiran dan mental.Penuhkan cabinet anda dengan pilihan makanan dan snek yang lebih sihat secara fizikal dan mental.

2) MAKE SURE CUKUP ZZZS

Tidur yang cukup adalah selama 8 jam dapat membantu mengawal emosi pemakanan anda. Penyelidik dari Universiti Chicago mendapati bahawa lelaki yang hanya tidur 4 jam malam adalah lebih cenderung mengidam benda manis, masin, berkanji, makanan berkalori tinggi daripada mereka yang tidur lebih dekat dengan 10 jam malam.

3) BERIKAN KOMITMEN 100%

Menghapuskan makanan kegemaran anda sememangnya adalah bencana kepada diet anda, jadi cuba peraturan 80/20. Jika anda membuat pilihan yang baik dan makan makanan yang sihat 80 peratus. Anda boleh "rasa makanan kegemaran" untuk 20 peratus lagi, kata Zerner. Mempunyai satu Cheat-day seminggu atau mungkin dua. Anda boleh memanjangkan dan menikmati diet anda serta menjaga anda daripada terjebak hilang diet di hujung minggu.

4) ELAKKAN GUNA BAHAN PERASA 

Elakkan Condiment (Bahan seperti garam, mustard, jeruk atau yang digunakan untuk menambah perisa kepada makanan) akan menjimatkan beberapa kalori tambahan dan mengurangkan keinginan tubuh anda untuk makan snek selepas makan hidangan utama. Apabila ditambahkan perasa seperti sos tomato untuk kentang goreng atau whipped cream ke dalam brownies-mereka lebih cenderung untuk makan terlalu banyak bagi memuaskan nafsu daripada jika mereka memilih keluar, menurut kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Fisiologi dan Kelakuan. Kita tahu Hotdog biasa boleh seret, tetapi memikirkan semua kalori yang anda dapat jika anda campurkan dengan mustard, sos tomato dan lauk dan lain-lain.


5) MENCARI WHY??? MOTIVASI DIRI

Hari pertama anda pergi gym, atau makan hanya sekeping pizza, adakah anda ingat sebab anda melakukannya? Secara fizikal anda perlu menulis apa yang beri motivasi kepada anda untuk memulakan transformasi anda. Ia boleh berfungsi sebagai reminder dalam masa yang sukar, kata Ruth Wolever, Ph.D., pengarah penyelidikan untuk Duke Integratif Perubatan dan pengarang bersama Diet Menyedari. (Mungkin untuk mengurangkan berat badan sebelum percutian anda atau hanya supaya anda boleh bergaul dengan anak anda di gelanggang bola keranjang.) " Tuliskan dan simpannya di suatu tempat anda boleh melihatnya," kata beliau. Cuba lekatkan nota pada peti sejuk anda, atau tulis mesej pada cermin bilik mandi anda.

6) MENGALIH RASA LAPAR ANDA

Masih lapar? Pepatah lama cakap berikan masa kira-kira 15 hingga 20 minit masa untuk menahan diri dari makan, kata Patrick O'Neil, Ph.D., pengarah Universiti Pusat Pengurusan Berat South Carolina. "Ingatkan diri anda bahawa nafsu adalah sementara," katanya. Selalunya orang banyak tersilap samada mereka kelaparan untuk dahaga atau kebosanan, O'Neil berkata. Tetapkan pemasa dan melakukan sesuatu yang lain, walaupun sesuatu yang mudah seperti menonton televisyen di bilik lain. Ia bukan hanya satu perkara yang membuat anda tidak berfikir tentang makanan, tetapi perubahan pemandangan dan mengalihkan perhatian anda daripada keinginan yang tidak diingini.

7) TERHADKAN ZON MAKAN ANDA

Mewujudkan zon makan dan menjaga waktu makan berasingan semasa memandu, bekerja, atau menonton televisyen apabila anda ketat berdiet. Para penyelidik dari United Kingdom mendapati bahawa mengehadkan gangguan anda semasa makan juga membantu anda dalam mengurangkan makan snek afterword. "Mengenal pasti di mana kita makan boleh membantu kita mengenal pasti samada kita benar-benar lapar atau hanya lazimnya diprogramkan untuk makan. 

8) KUNYAH MAKANAN ANDA SLOWLY

Apabila orang makan pada kadar yang lebih perlahan mereka boleh kurangkan kalori dan kekal kenyang selama 60 minit selepas makan, laporan penyelidikan baru daripada American Journal of Clinical Nutrition. Makan makanan dengan mengunyah perlahan-lahan sampai habis baru ambil sudu yang seterusnya.

9) HACK RESEPI ANDA

Hanya kerana anda nak elak lemak tidak bermakna anda perlu mengurangkan rasa. Menambah bawang putih, kayu manis, atau perasa cili merah untuk makanan anda boleh naikkan rasa tanpa menambah terlalu banyak kalori, kata Zerner. Untuk mencuba haba dan panas? Rempah lebih neutral seperti jintan putih, kunyit, bawang putih dan mengandungi ciri-ciri anti-radang yang menaikkan perisa dalam masakan dan juga rendah kalori.

10) MAKAN YANG BERKHASIAT

Penyelidikan dari International Journal of Obesiti mendapati sarapan Roti bakar dan telur pada waktu pagi adalah lebih cenderung untuk mengurangkan rasa lapar sepanjang hari jika anda berdiet. Sarapan yang bijak adalah sarapan yang berprotein tanpa lemak dan membuat anda kekal bertenaga sepanjang hari tanpa rasa kosong atau lapar, kata Wolever. 




No comments:

Post a Comment