Thursday 31 July 2014

8....CARA UNTUK KURUSKAN BADAN DALAM SEBULAN


1. Kurangkan Makan Daging
Daging telah menjadi bahan asas menu harian kita. daging digunakan untuk di dalam pelbagai hidangan kerana ia dianggap baik untuk kesihatan kita. Tetapi anda perlu mengawal pengambilan makanan ini apabila anda ingin mengurangkan berat badan dengan mengurangkan pengambilan daging. 
Ikan merupakan pengganti yang baik untuk daging dan ia memberi manfaat untuk anda. 

2. Makan Buah-buahan dengan kerap
Ia adalah satu fakta yang anda patut tahu bahawa buah-buahan adalah senarai makanan yang perlu kita makan setiap hariMereka kaya dengan nutrien dan vitamin yang badan kita untuk berfungsi dengan baik. 
Cara paling kreatif untuk anda makan buah buahan setiap hari adalah dengan membuat beberapa smoothie atau salad buah-buahan. 

3. Tidur Lebih banyak
Apabila ingin turunkan berat badan tidur yang cukup adalah sangat penting. Mereka yang tidur sedikit cenderung untuk makan lebih banyak kerana peningkatan selera makan mereka.

4. Masak Makanan Sendiri
Makanan yang anda masak sendiri adalah yang terbaik untuk anda. Jadikan ia suatu amalan untuk memasak makanan sendiri dan anda akan mengetahui bagaimana lazat dan sihat masakan sendiri.


5. Katakan TIDAK pada Gula
Akan lebih baik jika anda kurangkan pengambilan harian gula anda  kerana ia mempunyai kesan negatif ke atas badan anda. Di samping itu, ia adalah salah satu sebab anda menambah berat badan.

Jika anda tidak boleh hidup tanpa gula ia akan menjadi mustahil bagi anda untuk elak gula sepenuhnya. Anda boleh menambah gula untuk teh atau kopi anda hanya sekali sehari atau bar coklat. Jangan makan gula-gula lain.

6. Makan Secara Terancang

Ia adalah perlu untuk memasukkan pelbagai makanan ke dalam rancangan makan anda. Jangan makan makanan yang sama lebih daripada satu kali dalam satu hari. Fikirkan mengandungi nutrien dalam masakan anda.

Sebagai contoh, jika anda sarapan yang kaya dengan karbohidrat, anda perlu membekalkan badan anda dengan protein semasa makan tengah hari. Jangan taksub dengan kalori. Adalah lebih baik untuk mengunyah makanan anda perlahan-lahan. Dengan cara itu, ia akan lebih mudah untuk memahami bahawa anda tidak lagi lapar.


7. Jangan Makan Makanan Luar

Adakah anda sering mempunyai makanan takeout? Jika ya, anda perlu lupakan tentang perkara itu. Satu lagi cara yang menakjubkan untuk menurunkan berat badan dengan cepat adalah untuk berhenti makan di luar.

Tiada apa-apa yang buruk akan berlaku jika anda tinggal di rumah untuk makan malam. Ingatlah bahawa dengan setiap lawatan ke restoran anda mempunyai lebih banyak peluang untuk mendapatkan berat badan.


8. Buat Latihan Senaman Just For Fun

Semua orang berfikir bahawa melakukan senaman fizikal yang memerlukan banyak masa dan tenaga. Anda tidak mengatahui yang ia boleh menghiburkan. Hanya melakukan senaman yang anda suka dan anda akan melihat perbezaannya. Memilih cara senaman sukan kegemaran anda dan melakukannya secara teratur.

Tidak kira sama ada anda duduk atau berjalan, menari atau menunggang basikal, perkara utama adalah untuk menikmati senaman. Jika anda suka sesuatu, anda pasti akan mempunyai keinginan untuk melakukannya lagi dan lagi.

***Tips nie sesuai untuk Abang-abang & Kakak-Kakak yang nak diet lepas raya.... =)

Support Us:

No comments:

Post a Comment